شاید در نگاه اول به‌نظر برسد که گل‌های فصل سرما تنوع زیادی ندارند یا جزء گل‌های مطرح نیستند، اما داوودی، زنبق و نرگس خلاف این را ثابت می‌کنند.

شاید در نگاه اول به‌نظر برسد که گل‌های فصل سرما تنوع زیادی ندارند یا جزء گل‌های مطرح نیستند، اما داوودی، زنبق و نرگس خلاف این را ثابت می‌کنند. هرقدر گل‌های فصل گرما بر و رو دارند، گل‌های فصل سرما لطافت و بخشندگی دارند. گل داوودی گل فصل پاییز و نیمه اول زمستان از خانواده کمپوزیته است که بزرگ‌ترین خانواده گیاهان گلدار را تشکیل می‌دهد. داوودی یک گل ویژه آسیاست که هم هوای آزاد را در فصل پاییز تاب می‌آورد و هم می‌تواند یک گل گلخانه‌ای باشد.

اما می‌توان انواعی از آن را هم داخل خانه بزرگ کرد. گلی که در پاییز با رنگ و بوی لطیفش عشوه‌گری می‌کند به سرمای زمستان که می‌رسد، هوای آزاد سرد باعث خشک شدنش می‌شود. داوودی گل اساطیری آسیایی است که در ادبیات شرق آسیا جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید بیشتر از زیبایی، فواید بی‌شمار دارویی، شهرت گسترده‌اش را سبب شده است. گل‌های داوودی در انواع رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف جلوه‌های زیبای طبیعت را به ما هدیه می‌دهند.

خواص دارویی

کشورهای جنوب شرق آسیا بیشترین مصرف‌کنندگان دمکرده داوودی هستند. گفته می‌شود این دمنوش که فاقد کافئین است، سموم بدن را دفع می‌کند و برای چشم‌ها بسیار مفید است. این گل غنی از ویتامین C است که برای درمان سینوزیت و کاهش عفونت‌های ویروسی استفاده می‌شود. همچنین اثرات آرامبخشی آن نیز ثابت شده است. گفته می‌شود کمپرس این چای، تیرگی دور چشم را کمتر می‌کند. افزایش گردش خون و کاهش میزان کلسترول و فشارخون که در کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی، فواید چشمگیری دارد از دیگر مزایای این دمنوش است.

مشکلات پوستی مثل آکنه و جوش‌ها را می‌توان با جوشاندن گل داوودی زردرنگ در آب به مدت پنج دقیقه و نوشیدن این دمنوش، بهبود بخشید. گفته می‌شود این چای حاوی مقادیر زیادی از بتاکاروتن، فیبر، آهن، منیزیم، نیاسین، پتاسیم و ریبوفلاوین است که گیجی را کاهش می‌دهد و بر هوشیاری می‌افزاید. البته یادتان باشد بعضی از انواع گل داوودی برای دور کردن خرگوش‌ها از مزارع هم کاربرد دارد، البته سم آن بیشتر روی خرگوش کارگر می‌افتد و در حدی است که لمس آن سبب خارش و ورم پوست انسان می‌شود و با پماد‌های ضد حساسیت از بین می‌رود.


برای سفارش لطفا به منوی تماس با ما مراجعه نمایید یا ما را در اینستاگرام تعقیب کنید!!!

چطور نگهداری کنیم؟

داوودی درجه حرارتی حدود 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد را می‌پسندد. پس از شروع فصل‌های گرم سال باید حتما گلدان‌ها عوض شوند چراکه قلمه‌ها به سرعت ریشه می‌دهند و ریشه‌ها خیلی سریع تمام قسمت‌های گلدان را در بر می‌گیرند و دیگر جایی برای رشد بیشترشان باقی نمی‌ماند. یکی از دلایلی که بوته‌ها ممکن است به سمت گلدهی نروند همین است که جایی برای رشد و توسعه بیشتر نداشته باشند.
دوست دارد خاک پایش همیشه خیس باشد اما ماندن آب در زیرگلدانی را نمی‌پسندد. برای آبیاری بهتر است آب روی برگ‌ها و ساقه‌ها پاشیده نشود اگر بریزد، برگ‌ها و ساقه‌ها دچار گندیدگی می‌شوند. به نور متوسطی احتیاج دارد. رطوبتی حدود 50 تا 70درصد برایش ایده‌آل است. اگر کسی دوست داشته باشد داخل آپارتمان گلدان داوودی پرورش بدهد، بعضی انواع و رقم‌های پاکوتاه با بوته‌های متراکم‌تر، برای این منظور، بیشتر توصیه می‌شود.

چگونه تکثیر می‌شود؟

سه راه برای تکثیر داوودی وجود دارد؛ تقسیم بوته‌ها هر دو، سه سال یک‌بار، قلمه گرفتن از ساقه‌ها و کاشتن بذر. در روش تقسیم بوته می‌توانیم پاجوش‌ها را از کنار بوته مادری همراه با ریشه‌های‌شان جدا کنیم و در گلدان دیگری قرار بدهیم که البته این‌طوری اگر خاک گلدان اولیه بیمار باشد، انواع بیماری‌ها به گلدان بعدی هم منتقل می‌شود.

روشی که باغبان‌ها به کار می‌گیرند این است که پاجوش سالمی را در اطراف گیاه اصلی پیدا کرده و سر و ته آن را جدا می‌کنند سپس از ساقه به جای مانده، چیزی حدود 15سانتی‌متر را به‌عنوان قلمه در خاک گلدان جدید می‌کارند. این‌طوری چون خاک همراه قلمه جابه‌جا نمی‌شود، تکثیر ‌تر و تمیز‌تری را خواهیم داشت.

چه عادت‌هایی دارد؟

داوودی گلی است که به طول روز حساس است؛ به همین دلیل این گل را فقط در پاییز و اوایل زمستان می‌بینیم. یعنی در فصول دیگر سال، مشغول استراحت است و گل نمی‌دهد. داوودی به کود کامل گیاهی احتیاج دارد، اما متخصصان کودهای ازته که میزان نیتروژن بیشتری دارند را توصیه می‌کنند. اگر به حال خود رها شود تمایل دارد که تعداد گل‌های زیادی بدهد. البته گل‌های ریز زیاد هم مشتریان خاص خودش را دارد اما معمولا برای دسته گل‌های شاخه بریده داوودی‌های گل درشت بیشتر طرفدار دارد.
وقتی بیمار می‌شوند

اگر دیدید ساقه گل‌دهنده به طرز عجیبی دراز می‌شود یک دلیل مهم آن کمبود نور است. گلدان را به محل پر نور‌تری منتقل کنید. اگر سطح زیر برگ‌ها تارهای عنکبوت‌مانندی بسته، بهتر است با یک پارچه مرطوب تارها را پاک کنید. استفاده از سم کنه‌کش برای محل‌هایی که داوودی را به‌صورت تجاری تولید می‌کنند شاید ضرر نداشته باشد اما آپارتمان محل مناسبی برای سم نیست پس بهتر است دستمال‌تان را کمی به مایع شوینده آغشته کنید تا کنه‌ها را در آپارتمان ریشه‌کن کنید.

اگر برگ‌ها کم‌کم به زردی می‌روند یکی از دلایل مهم این است که رطوبت هوا بیش از حد است، اجازه بدهید هوای خشک‌تری را تجربه کند. هوای خیلی گرم برگ‌ها و ساقه‌ها را چروکیده می‌کند. اگر برگ‌های پایینی گیاه شروع به سیاه شدن کرده باشند، دچار یک نوع قارچ بوتری تیس هستند که بر اثر رطوبت و سرمای زیاد تولید می‌شود. گلدان را به محل گرم‌تری منتقل کنید و یادتان باشد غبارپاشی فقط برای بوته‌های سالم نتیجه می‌دهد و روی گل‌ها باعث پوسیدگی گل می‌شود.

عمرش را بیشتر کنید

خاک باغچه به‌همراه کود دامی و خاک جنگلی مخلوط خوبی برای گل‌های در فضای باز است. اما برای گلدان‌های داخل آپارتمان از خاک معمولی به همراه خاک برگ و کوددهی با کودهای کامل مایع استفاده کنید. باغبان‌های حرفه‌ای با تغییرات طول روز که می‌توانند در گلخانه روی بوته‌ها اعمال کنند، تاریخ دقیق گلدهی را در داوودی‌ها معین می‌کنند. این تاریخ معمولا طوری تعیین می‌‌شود که بوته داوودی وقتی به گل بنشیند فروش گل‌ها از نظر تجاری مقرون به‌صرفه‌تر باشد. پس از گلدهی، باید ساقه‌ها را به‌طور کامل هرس کرد.

یک نکته مهم در نگهداری داوودی این است که همیشه باید گل‌های پژمرده و پلاسیده از ساقه اصلی جدا شود تا باقی گل‌ها قدرت و توان بیشتری برای رشد پیدا کنند. اگر گل داوودی را به صورت شاخه بریده تهیه کردید یادتان باشد هر روز باید کمی از ساقه آن را به‌صورت اریب قطع کنید تا بتواند آب را به‌راحتی جذب کرده و عمرش داخل گلدان افزایش پیدا کند. عمر متوسط گل‌های داوودی در گلدان چیزی حدود 7 تا 12 روز است.

این گل آسیایی

بیشترین گونه‌های آن در چین و ژاپن دیده می‌شود و به‌طور معمول، گلچه‌های وسطی آنها که زرد رنگ هستند لوله‌ای و کناری‌ها که به رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند، زبانه‌ای‌اند. از انواع داوودی‌های ژاپنی در بعضی از انواع داوودی به‌خصوص نژادهای آسیای جنوب شرقی، فقط گلچه‌های لوله‌ای دارد که به نحو اسرارآمیزی کنار هم چیده شده‌اند. به این نژاد داوودی که کلاپرک‌های غیر منظم و منظره سر شوریده و فرفری دارد و شکل و اندازه سیخک‌هایش به این گل وضعیت خاصی می‌بخشد، اسپایدر گفته می‌شود. استرالیایی‌ها برای روز مادر به‌صورت سنتی، گل داوودی هدیه می‌دهند. داوودی در ژاپن همراه با شکوفه‌های گیلاس نخستین گل ملی و یک گل مقدس است.

منبع : برترین ها